איך להפוך לקוח חדש להיות ״לקוח מהגיהנום״

שתפו את המאמר לחברים

כן, כן לא התבלבלתי, כשאנחנו מקבלים לקוח חדש לעסק, והופכים אותו ללקוח ששואב לנו זמן, לא מרוצה מכלום לא נותן אמון ביעוץ שלנו ובסוף גם לא מרוצה התוצאה, דעו כי אתם יצרתם אותו במו ידכם, איך זה קרה? בדיוק כך, סטדיקייס (מקרה מבחן) ישירות מפגישת יעוץ איתי. הסיפור הזה כל כך חשוב כי הוא מהווה מקרה קלאסי שכל המרכיבים בו נעשו ולכן בחרתי לכתוב לכם אותו כאן ולתת את הפתרונות כדי שתדעו להימנע מלנהוג כך בעתיד.

כשלקוח חדש נכנס איתנו לתהליך, הוא צריך שנוביל אותו בתהליך הזה לתוצאה הרצויה לו. כדי שזה יקרה בצורה הטובה ביותר, אנחנו חייבים להראות לו איך מתנהלים איתנו – זו האחריות שלנו. ל ״איך״ אני קוראת גבולות וככל שנפר יותר גבולות בהתנהלות מולו, כך הלקוח יהפוך להיות כל מה שתיארתי למעלה או בקיצור, לקוח מהגיהנום!

גבול ראשון | מחיר

הלקוחה שהגיע עם סיפור המקרה הזה היא מעצבת פנים, לפגישת היעוץ איתי היא הגיעה טעונה וכועסת על אותו לקוח מהגיהנום, ספרי לי מההתחלה מה קרה, ביקשתי ממנה וזה הסיפור: לקוחה חדשה פנתה אליה בעקבות פרסום שהיא עשתה בעיר אחרת לפרויקט מאוד מסויים עם מחיר שמיועד רק לאותו פרויקט. כשהלקוחה החדשה ביקשה את אותו מחיר היא הסכימה למרות שהוא נמוך משכר הטרחה שהיא גובה בד״כ – כאן הופר הגבול הראשון ודרך אגב אחד המשמעותיים שביותר, כי נושא הכסף הוא גבול קריטי להתנהלות שלנו עם הלקוחות

למה הופר? כי המחיר המיוחד היה שמור לאותו פרויקט ולא היה מיועד ללקוחה הזו, הלקוחה הזו הייתה צריכה לקבל הצעה עם שכר טרחה במחיר מלא (ולא בהנחת פרויקט)

חשוב לי להדגיש – גם אם לקוח מגיע עם מחיר אחר שלכם, כזה שפירסמתם במקום מסויים, זה לא אומר שאתם צריכים לתת לו את אותו מחירף במיוחד עם יש לוגיקה מאחורי המחיר המיוחד, במקרה המדובר המעצבת פירסמה את עצמה באשכול של בנינים חדשים בעיר מסויימת, ידעה שתקבל שם כמה פרויקטים ולכן קבעה מחיר מוזל לפרויקטים שיגיעו מאשכול בנינים זה. כל הצעה אחרת, בעיר אחרת ואפילו באותה עיר אבל במקום מרוחק מאותו פרויקט, לא רלוונטי למחיר המיוחד המדובר.

הגבול הראשון הופר, הלקוחה קיבלה את המחיר המיוחד למרות שזו דירה גדולה יותר ולמרות שהפרויקט בעיר אחרת.

איך פותרים זאת? לא לתת מחיר מיוחד אם לא תכננתם כך מראש, לתמחר במחירים הרגילים שלכם ואם הלקוח שואל אז אפשר להסביר מדוע הוא לא יכול לקבל את המחיר המיוחד. אם בכל זאת החלטת לתת לו מחיר מיוחד, תציינו בפניו שזה מחיר מיוחד שלא ניתן בד״כ, כיתבו זאת בהצעת המחיר ובמייל הראשון שיוצא אליו, כך הלקוח יזכור שעשיתם בשבילו דבר יוצא דופן ויעריך זאת.

גבול שני | תאום ציפיות

העבודה המשותפת התחילה והמעצבת מבינה שהלקוחה הולכת לחנויות בלעדיה וקונה דברים ללא תיאום מראש איתה, למרות התוכניות שעשו ולמרות שמתוכנן יום קניות עם אותה מעצבת וזה דבר שלא יעשה, כאן מתחילים להיווצר סדקים באמון בין המעצבת והלקוחה וללא אמון אי אפשר לקדם פרויקט שהוא תהליך, פשוט אי אפשר.

חשוב לציין, ישנו שלב באיבוד האמון שכבר לא ניתן לחזור לאחור לכן חשוב לשים על זה דגש כבר מההתחלה. בפגישה הראשונה אחרי שהלקוחות סגרו איתנו את התהליך, התפקיד שלנו הוא להסביר להם איך עובדים איתנו, איך מתנהלות פגישות, מה חלוקת האחריות ביניכם, מה מותר להם לעשות בלעדינו ומה בשום פנים ואופן אסור , תיאום הציפיות הכרחי לעבודה מסודרת בכל פרויקט.

תגידו, את קשוחה

תגידו, מה פתאום? כל האחריות הזו עלי?

ואני אגיד כן! התפקיד שלנו הוא להוביל את הלקוחות למקום בו הם רוצים להיות. הדרך שבה אתם עושים זאת היא הדרך הנכונה עבורכם והלקוחות שלכם צריכים ליישר איתכם קו >> את זה הם יעשו כשתסבירו להם איך עובדים איתכם >> זה יייצר אצלם תחושת ביטחון שאתם יודעים מה לעשות ולכן כדאי לסמוך עליכם.

לא תעשו כך, תשכחו מלקוח צייתן ותקבלו לקוח שמחבל בפרויקט של עצמו כי הוא לא מתייעץ, אובדן האמון שלו בכם וביכולות שלכם הולך וגדל ותהיו בטוחים שבסוף הוא גם יאשים אתכם שהדברים שהזמין ורכש לא מתאימים, כי רוב האנשים לא לוקחים אחריות על הטעויות שלהם, התוצאה תהיה: לקוח לא מרוצה, מאוכזב וממורמר ואתם יוצאים מתוסכלים, מאוכזבים ולא מבינים איך הוא לא רואה כמה זמן ואנרגיה השקעתם בו.

תזכרו, הלקוח פנה אליכם כי אין לו מושג איך להגיע למקום בו הוא רוצה להיות, אתם האוטוריטה שצריכה להוביל אותו לשם, אל תצפו מהלקוחות שלכם שידעו איך מתנהלים, זה התפקיד שלכם להסביר זאת.

איך פותרים זאת? כמו שכתבתי, ישר מההתחלה להזכיר מי כאן אחראי ועל מה. איך עובדים איתנו ומה בשום אופן לא עושים בלעדינו ובפעם הראשונה שלקוח עושה צעד בלעדיכם, תעירו לו על כך, אל תמעיטו בערך של זה, אל תגידו ״שטויות זה רק זה״, תסבירו לו בצורה נעימה ואסרטיבית, כך לא עובדים איתי – עם המשפט הזה אתם בעצם מזכירים לו שני דברים חשובים הראשון- שהוא בחר לעבוד איתכם והשני-איך עובדים אתכם.

הגבול השני הופר, הלקוחות המשיכו לרכוש דברים בלעדיה תוך שהם מתייעצים איתה טלפונית ללא תיאום מראש, דבר שמנע ממנה לתת מענה בזמן הזה ללקוחות אחרים, ביקשו החזר כספי על יום הקניות כי הרי הלכו בלעדיה (אף אחד לא ספר את השעות שהיא נתנה להם יעוץ טלפוני בזמן שהם היו בקניות…) וכמובן כאשר הדברים נעשים בשלט רחוק חלק מהרכישות פשוט לא התאימו וכאן כבר יש לנו לקוחות כועסים כי בעיניהם הכסף שלהם נזרק לפח ומעצבת ממורמרת כי הם גם בזבזו לה זמן ואנרגיה וגם לא רכשו את מה שהיו צריכים לפי התוכנית

גבול שלישי | זמן

ממשיכה עם סיפור המקרה, בנוסף לצעדים שנעשו מאחורי גבה של אותה מעצבת או ללא התיעצות איתה, הטלפונים מאותם לקוחות התחילו להגיע בשעות לא שיגרתיות וכאן נוצר מעגל קסמים שמאוד קשה לצאת ממנו אם לא עוצרים אותו בהתחלה וכך נראה המעגל הזה: אני מרגישה שהלקוח לא מרוצה > אענה לו בכל שעה שהוא מתקשר כדי לרצות אותו קצת > הוא ממשיך להתקשר ולשלוח הודעות בשעות לא הגיוניות…וכך ממשיך לו מעגל הקסמים המתסכל הזה, והוא מתסכל שבעתיים כי ככל שנרצה לרצות כל הלקוח יהיה עוד פחות מרוצה.

מדוע זה קורה? לא סתם הכותרות כאן הם גבולות, הלקוחות שלנו צריכים גבולות כדי להרגיש ביטחון בתהליך (קצת כמו ילדים), כשיש גבולות גזרה ברורים, יותר קל להם לנוע בתוכם. גבול הזמן הוא גבול קריטי בעבודה עם לקוחות ובעצם כשאנחנו מגדירים להם גבולות אנחנו עוזרים להם לייצר בהירות ובונים מערכת אמון יציבה מולם. והפוך כשאנחנו לא פועלים בגבולות זמן מוגדרים וברורים אנחנו מייצרים אצלו אי וודאות שמעבר לכך שהיא גורמת לו ליצור איתכם קשר בכל זמן שיבחר ללא שום התחשבות בשעה היא מייצרת אצלו תחושה של חוסר ביטחון מולכם וזה הדבר האחרון שהם רוצים.

איך פותרים זאת? מלמדים את הלקוחות שלנו מהם הזמנים בהם ניתן להתקשר אלינו וכדאי שזה יהיה בתאום מראש ולא בצורה ספונטנית. איך עושים זאת? בכמה דרכים: 1. להסביר מהם שעות העבודה שלכם ואיך ניתן ליצור איתכם קשר, פיסקה זו הכוללת את שעות עבודת המשרד תהיה גם בהצעת המחיר שלכם בסעיף ההערות, במייל שיוצא ללקוחות, בהסכם העבודה ובחלק הראשון של פגישה העבודה הראשונה.

מסכמת לכם

שלושת גבולות אלו הם קריטיים לעבודה מול לקוחות, ככל שנתאמן ונעמוד בהם נזכה לנהל את הלקוחות שלנו בביטחון והם מצידם יגלו הכרת תודה וישתפו פעולה כי הם סומכים עליכם.

אני יודעת שקשה לעמוד בפיתוי ולהישאר במחיר המלא שלכם, אני עובדת על זה הרבה בפגישות הליווי שלי, אבל אני גם יודעת מנסיון אישי שלי ומהלקוחות שאני מלווה – שזה אפשרי!

כך גם הגבולות הנוספים, הכל עניין של אימון עם עצמכם, אל תוותרו לעצמכם הרווח יצדיק את המאמץ שאתם עושים בעניין הזה.

כשתבחנו את הדברים מנקודת המבט המתוארת כאן, יהיה לכם קל יותר אבל כמו בכל עבודה על שריר, גם כאן צריך להתאמן. הבונוס כאן תהיה מערכת יחסים יציבה, מהנה ומספקת עם הלקוחות שלנו ועד הדרך גם חשבון הבנק שלנו יחייך אלינו

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

במידה והמאמר דיבר אליכם, אני ממליצה לכם לרכוש את הקורס הדיגיטלי בנושא,
כך תוכלו לתרגל בכל זמן שנוח לכם את השלבים ליצירת תהליך עבודה נכון מול הלקוחות שלכם,
הקורס זמין לצפייה מידית וללא הגבלת זמן.

מזמינה אתכם להירשם כמנויים בערוץ, כך תוכלו לקבל הודעה כל פעם שיוצא סרטון חדש. בערוץ תוכלו למצוא סרטונים עם תובנות עסקיות, טיפים מקצועיים, הנעה ומוטיבציה. כל התוכן שאני מעלה בנכסים הדיגיטליים נוצר מתוך ידע ונסיון עסקי שנצבר במשך שנים ומתוך פגישות המנטורינג שאני מקיימת עם בעלי עסקים וכל זה מתוך מחשבה עמוקה איך גם אתם תוכלו לייצר את השינוי ולבנות מנוע צמיחה משמעותי להצלחה שלכם.

מאמרים נוספים

5 האסטרטגיות שיובילו אותך להצלחה בעסק

להקים עסק זה החלק הפשוט, לנהל ולהצמיח אותו לאורך שנים כבר דורש מיומנויות
שכדאי לרכוש מההתחלה ולעולם לא להפסיק.
כן, עסק זו עבודת התפתחות
אישית ותודעתית שתשנה את תפיסת העולם שלכם לטובה אם רק תאפשרו זאת.
ההתחלה מרגישה אולי כמו מרוץ בלתי פוסק של השלמת ידע ניהולי ושיווקי וזה אכן
כך, בשנים הראשונות כדאי להשקיע זמן בפיתוח מיומניות אלו וכדי שזה יקרה ועדיין
תוכלו לתת מענה ללקוחות שלכם, ישנם 5 אסטרטגיות שכדאי ליישם בעסק מהיום
הראשון ועד בכלל בכדי להגיע לצמיחה המיוחלת.

קרא עוד »

עכשיו היא מחייכת, חיוך אמיתי, רחב, חיוך של רוגע והוא פרוש לה על כל הפנים משרה שלווה גם במי שמתבונן בה, אי אפשר שלא לחייך יחד איתה, אישה יפה שמחייכת כך, זה ממגנט, זה מדבק.

עכשיו היא מחייכת,
חיוך אמיתי, רחב,
חיוך של רוגע
והוא פרוש לה על כל הפנים משרה שלווה גם במי שמתבונן בה, אי אפשר שלא לחייך יחד איתה, אישה יפה שמחייכת כך, זה ממגנט, זה מדבק.

קרא עוד »

אז מה לכתוב בחשבונית? בונה בתים… וואלה? מה את אדריכלית? גם וגם, בונה בתים לא מבין, תסבירי… בונה בתים, זה בדיוק כמו שזה נשמע, אני בונה בתים! כלומר את מתכננת אותם כן וגם בונה אותם

אז מה לכתוב בחשבונית?

בונה בתים…

וואלה? מה את אדריכלית?

גם וגם, בונה בתים

לא מבין, תסבירי…

קרא עוד »

את שם כן, את שעומדת באמצע, את צריכה לבחור: ימין או שמאל. לא, מצחיקה, את לא יכולה להישאר באמצע, האמצע לא קיים, קדימה תבחרי צד נו קדימה, מה את מתלבטת הרי די ברור לאן את שייכת.

את שם

כן, את שעומדת באמצע, את צריכה לבחור: ימין או שמאל.

לא, מצחיקה, את לא יכולה להישאר באמצע, האמצע לא קיים, קדימה תבחרי צד

נו קדימה, מה את מתלבטת הרי די ברור לאן את שייכת.

קרא עוד »